©  DK   2006-2012 Adema-orgel H.Kruisverheffeningbasiliek Raalte       Gebouwd: 1927 Bouwer: Joseph Adema Tractie: Electro-pneumatisch Aantal stemmen: 43 Speeltafel: 3 manualen en pedaal Bijzonderheden:           De firma B. Pels uit Alkmaar bouwde in 1931 als opus 82 een pneumatisch geregeerd tweeklaviers orgel voor de basiliek van de H.-Kruisverheffing in Raalte. Het orgel verving een instrument van J.C. Scheuer & Zn. uit 1845, dat oorspronkelijk gemaakt was voor de Hervormde Kerk van Meerde. In 1970 verbouwde de firma Vermeulen uit Alkmaar het Pels-orgel. Het instrument was zo vervallen dat het parochiebestuur in 2006 besloot het orgel te vervangen. In 2007 werd het afgebroken. Op dat moment telde het instrument zesendertig stemmen, verdeeld over twee klavieren en een vrij pedaal, en bezat het een elektro-pneumatische tractuur. De parochie kocht het orgel van de voormalige rooms-katholieke Michaelskerk in Zwolle. Orgelmaker Joseph Adema bouwde dit orgel in 1927 voor de Zwolse kerk ter vervanging van een instrument van Petrus van Oeckelen uit 1854. Dat instrument kreeg een nieuwe bestemming in de Noorderkerk in Alphen aan den Rijn. De van 1892 daterende Michaëlskerk werd in 1965 afgebroken en vervangen door een kleiner gebouw; de parochie nam het Adema-orgel mee naar dit nieuwe onderkomen. Hubert Schreurs uit Amsterdam verzorgde de overplaatsing. Op enig moment verving men de Unda Maris van het Reciet door een Terts en plaatste op de lege plek van de oorspronkelijk geplande Sesquialter van het Positief een Ripiéno. Begin jaren negentig van de vorige eeuw maakte de firma Kaat & Tijhuis uit Kampen het orgel schoon, repareerde het en voorzag het van een dak. In 2006 sloot men de nieuwe Michaëlskerk. Het orgel werd door Kaat & Tijhuis onder advies van Gert Oldenbeuving namens de KKOR gerestaureerd en overgeplaatst naar de basiliek in Raalte. De ingebruikneming was op 14 september 2008 met een concert door de Zwolse organist Toon Hagen. De laden zijn gebouwd als pneumatisch geregeerde kegelladen; het Positief en het Reciet zijn in afzonderlijke crescendokasten geplaatst. Bij de overplaatsing in 2008 keerde de Unda Maris op het Reciet terug en werd de Ripiéno van het Positief vervangen door een Sexquialter, waarmee de door Adema voorgenomen dispositie is gerealiseerd.             Dispositie Manuaal I C-g3  Prestant 16 Bourdon 16 Prestant 8 Bourdon 8 Flûte Harmonique 8 Violon 8 Octaaf 4 Fluit 4 Octaaf 2 Cornet III-V Mixtuur IV-V Trompet Harmonique 8 Manuaal II C-g3 (in zwelkast) Bourdon 16 Vioolprestant 8 Viola di Gamba 8 Vox coelestis 8 Holpijp 8 Fugara 8 Viool 4 Open Fluit 4 Woudfluit 2 Sesquialter II Echotrompet 8 Manuaal III C-g3 (in zwelkast) Gedekt 16 Nachthoorn 8 Quintadeen 8 Salicionaal 8 Dolce 8 Unda Maris 8 Roerfluit 4 Viola d'Amore 4 Nasard 2 2/3 Piccolo 2 Basson-Hobo Vox Humana 8 Pedaal C-f1 Contrabas 16 Subbas 16 Violonbas 16 Quintbas 10 2/3 Cello 8 Fluitbas 8 Bazuin 16 Clairon 4 Koppels I + II I + III II + III P + I P + II P + III I + II 4’ I + II 16’ II + II 4’ II + II 16’ III + III 16' Speelhulpen Tremulant 7 Vaste combinaties 2 Vrije combinaties Generaal Crescendo Tongwerken af Automatisch pedaal Het orgel horen:  Marcel Dupré - Antiphon 1              (MP3 2,9 Mb.) Marcel Dupré - Ave Maris Stella III (MP3 2,2 Mb.) (Concert Theo Jellema 6-2-2010)